Noutați legislative E-commerce. Butonul de retragere
1.Buton de retragere – withdrawal button
În data de 2 martie, Competitiveness Council a adoptat propunerea de modificare a Directivei 2011/83/UE (CRD – Consumer Right Directive) privind contractele de servicii financiare încheiate la distanță și de abrogare a Directivei 2002/65/CE. Deosebit de relevant pentru sectorul comerțului digital (e-commerce) este faptul că se introduce obligația de a afișa un „BUTON DE RETRAGERE – withdrawal button –” pentru toate tranzacțiile încheiate la distanță prin intermediul unei interfețe online.
Actualmente, în conformitate cu Directiva privind drepturile consumatorilor (CRD), transpusă în legislația din România, consumatorii au un drept de retragere de 14 zile după încheierea unui contract la distanță.
Directiva oferă business-urilor din sectorul e-commerce un spectru larg în ceea ce privește modul în care procedează și informează consumatorii cu privire la dreptul lor. Până în prezent, această flexibilitate a fost foarte benefică pentru întreprinderile care au putut să își dezvolte propria politică de retragere și returnare în funcție de modelul lor de afaceri specific și de consumatorii pe care îi deservesc.
Mai mult, unele societăți merg chiar dincolo de obligațiile legale stabilite de CRD, oferind o politică de returnare gratuită sau prelungind perioada de 14 zile.
Avocat specializat comerț electronic
2.Critici
În opinia noastră, având în vedere că textul nu face nicio diferență în ceea ce privește mărimea afacerilor sau sectorul de activitate, această obligație de a implementa un buton de retragere va avea un impact asupra fiecărei întreprinderi care operează online.
O astfel de obligație va fi împovărătoare din punct de vedere financiar și tehnic pentru toți, și mai ales pentru întreprinderile mai mici, care dispun de bugete mult mai mici pentru a pune în aplicare această obligație semnificativă.
Considerăm că accent ar trebui să se pună pe îmbunătățirea gradului de conștientizare a consumatorilor cu privire la dreptul lor de retragere.
În plus, modificarea survenită ar putea cauza o multitudine de probleme tehnice, deoarece nu va putea lua în considerare diversitatea contractelor la distanță, precum și peisajul afacerilor online, pe care dispoziția CRD este în prezent capabilă să le cuprindă.
***
Pentru informații suplimentare și implementarea procedurilor referitoare la comerțul electronic sau dacă sunteți în căutarea unui avocat specializat în comerț electronic vă stăm la dispoziție: birou@avocatpascui.ro sau 0756.240.190.