a

Facebook

Copyright 2018 Avocat Pășcui Gabriel-Valeriu.

LinkedIn

Search
Menu

E-Commerce. Aspecte juridice.  Ce trebuie să știi înainte de a porni o afacere online?

Dacă în urmă cu mai puțin de un deceniu eram nevoiți să ne deplasăm: la piață, la mall, la diferite centre comerciale pentru a achiziționa produsele dorite, în prezent situația s-a schimbat radical. Mediul online a devenit unul propice pentru comercializarea produselor și a serviciilor. În acest context, optica antreprenorilor s-a concentrat și asupra comerțului electronic, domeniu văzut în prezent ca fiind unul „de viitor”. 

În ultima perioadă am fost contactat de numeroși clienți, conștienți de potențialul oferit de comerțul electronic, pentru a descoperi tainele problemelor juridice cu care s-ar confrunta în mediul virtual.

În cuprinsul acestui articol voi face o prezentare concretă a principalelor aspecte de natură juridică de care trebuie să fie conștientă orice persoană dornică de a începe o afacere online.

În pofida faptului că noțiunea de e-commerce pare destul de nouă practica legislativă și judiciară ne demonstrează contrariul.

Ca și antreprenor va trebui să aveți în vedere faptul că legislația din România conferă o privire de ansamblu asupra domeniului prin Legea comerţului electronic nr. 365/7 iunie 2002, cu modificările și completările ulterioare, în special, și prin Legea nr. nr. 121 din 4 mai 2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic.

Privind în trecut, constatăm că proiectul acestei legi nr. 277/7 iunie 2000 a fost întocmit în conformitate cu Directiva UNCITRAL privind comerţul electronic, adoptată de Organizaţia Naţiunilor Unite prin Rezoluţia nr. 51/162 din 16 decembrie 1996 cu modificările adoptate în anul 1998 şi cu Directiva nr. 98/0191 din 13 mai 1998 a Uniunii Europene privind semnătura electronică.

Orice persoană care dorește să distribuie produse și să furnizeze servicii prin intermediul internetului, trebuie să respecte legislația europeană privind reglementările comerțului electronic. Aceasta înseamnă că site-ul dumneavoastră trebuie să informeze în mod concis, neechivoc utilizatorii despre o serie de aspecte importante printre care amintim:

A. Site-ul web trebuie să îi aducă la cunoștință vizitatorului modul în care vor fi implementate procedurile contractuale privind produsele și/sau serviciile. Utilizatorii trebuie să știe despre mijloacele tehnice disponibile în cazul în care doresc să-și exercite drepturile de modificare, corectare sau eliminare a informațiilor furnizate.

Totodată, acesta trebuie să fie clar cu privire la condițiile de utilizare a acestuia – precum și să indice modul în care vor fi stocate documente electronice care conțin informații despre furnizor, client, produse și/sau servicii.

B. Site-ul de comerț electronic trebuie să confirme toate achizițiile prin notificarea clientului în termen de 24 de ore. Aceste notificări pot fi transmise electronic sau prin orice alte mijloace indicate în timpul procedurilor contractuale. Singura cerință este ca metoda aleasă să îi confere clientului garanții suficiente pentru salvarea notificării.

C. În lumina directivei europene privind drepturile consumatorilor și legislației naționale privind protecția consumatorului, aceștia au 14 zile calendaristice pentru a-și exercita dreptul de retragere din contract dacă nu sunt satisfăcuți de produs.[1]

Site-ul de comerț electronic trebuie să informeze utilizatorul despre acest drept. Dacă acest drept nu este clar menționat, utilizatorul va avea o perioadă mai mare de 12 luni.[2]

D. Utilizarea fișierelor de tip cookie. Acestea sunt fragmente de date trimise de site-urile web care rămân stocate pe computerul unui utilizator pentru a facilita navigarea în viitor pe web. Cu toate acestea, cookie-urile pot reprezenta, de asemenea, un risc de securitate.

Aceasta înseamnă că site-ul dvs. de comerț electronic trebuie să aibă o politică de cookie-uri care să informeze utilizatorul că se utilizează cookie-urile atunci când accesează site-ul web.

E. Protecția datelor cu caracter personal. Nu vom insista asupra acestui aspect deoarece ne propunem ca în viitor să consacrăm un întreg capitol Protecției datelor cu caracter personal-metode de implementare in concreto.

Pe scurt, se va preciza când se colectează informații despre utilizatori (prin intermediul formularului de înregistrare, de cumpărare sau de contact) de la cei care vizitează site-ul dvs. de comerț electronic.

De asemenea, trebuie să indicați și unde datele lor personale sunt înregistrate instrumentele de gestionare pe care le pot utiliza pentru acces, modificări sau anulări viitoare.

Este extrem de importantă verificarea conformității site-ului dvs. cu legislația privind comerțul electronic. Înainte de lansarea site-ului dvs., trebuie să vă asigurați că îndeplinește toate cerințele de comerț electronic menționate mai sus. Dacă site-ul dvs. Web este deja activ pe Internet, este important să revizuiți pagina pentru a vă asigura că respectă acest set de reguli.

Pentru a vă ușura procesul am formulat o serie de întrebări care pot servi drept listă de verificare pentru a vă asigura că totul este în ordine pe site-ul dvs. sau pe site-ul pe care intenționați să îl creați.
În consecință, se impune în mod imperios necesar un răspuns pozitiv la următoarele aserțiuni:

Etapele procesului de verificare a conformității site-ului cu legislația privind comerțul electronic.<

I. Dacă site-ul permite opțiunea de abonament la buletin informativ (newsletter) sau un formular de contact:
Există un link vizibil și ușor accesibil referitor la politica de protecție a datelor cu caracter personal?

Există opțiunea de a bifa un chenar pe care utilizatorul trebuie să îl bifeze pentru a confirma că a citit politica de protecție a datelor înainte de a trimite informațiile?

Există opțiunea de a bifa un chenar pe care utilizatorul trebuie să îl bifeze pentru a confirma o achiziție în care este nevoie de furnizarea de informații personale?

II. Când utilizatorul accesează site-ul de e-commerce:

Primește utilizatorul în mod clar un mesaj (prin intermediul unui banner interactiv sau al unui pop-up) care îl informează despre utilizarea cookie-urilor?

Există un link disponibil cu informații despre utilizarea cookie-urilor? Este amplasat pe o parte permanentă a site-ului (de ex., în partea de jos a paginii)?

Există cel puțin o modalitate prin care utilizatorii pot să contacteze deținătorul site-ului pentru a afla mai multe despre aspectele juridice contractuale ale produselor și serviciilor? (Puteți indica un număr de telefon, un e-mail, un formular de contact etc., sau se poate desemna o persoană responsabilă cu aceste informații).

III. Când utilizatorul face o achiziție de produse sau servicii pe site-ul meu:

Ca și operațiune a priori finalizării achiziției se impune verificarea aspectului dacă clientului i-au fost specificate toate informațiile relevante ale contractului (cu privire la perioadele de livrare, metodele de plată și opțiunile de anulare și ce remedii are la îndemână pentru protecția drepturilor acestuia).

Se verifică dacă utilizatorul primește o notificare de cumpărare – în format electronic sau printr-o altă metodă – în termen de 24 de ore.

Pe lângă răspunsul la aceste întrebări antreprenorul trebuie să verifice legislația aferentă domeniului în care activează (de ex. turism, comercializarea de electronice/electrocasnice etc.)

 

[1] În legislația României acest drept este consacrat de art. 9 din O.U.G. nr. 34 din 4 iunie 2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative: Dreptul de retragere „(1)Cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 16, consumatorul beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanţă sau dintr-un contract în afara spaţiilor comerciale, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere şi fără a suporta alte costuri decât cele prevăzute la art. 13 alin. (3) şi la art. 14.”

[2] Art. 10 al Ordonanței vehiculate: Omisiunea informaţiilor privind dreptul de retragere „(1)În cazul în care profesionistul nu a transmis consumatorului informaţiile privind dreptul de retragere conform art. 6 alin. (1) lit. h), perioada de retragere expiră la 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de retragere de 14 zile.”

})(jQuery)