Admitere Contestatie achizitii publice CNSC. Principii, anularea rezultatului procedurii și obligare la reevaluare oferta
În speța de față am obținut „relansarea” unei proceduri de achiziții publice, blocate intempestiv și abuziv de către Autoritatea Contractantă. CNSC ne-a dat câștig de cauză astfel că nu am mai fost nevoiți să ne adresăm Curții de Apel cu Plângere. Sunt amintite o serie de principii extrem de importante care pot fi utilizate și în spețe similare. Avocat achiziții publice
Prin Contestația înregistrată pe rolul Consiliului Național de Soluționare al Contestațiilor „CNSC” am solicitat:
„Anularea Comunicării Rezultatului Procedurii, precum și a oricăror acte anterioare și/sau subsecvente și conexe acestora, emise de către Autoritatea Contractantă, în cadrul Procedurii de Atribuire, cu privire la modalitatea de evaluare a ofertelor.
„Obligarea AC la continuarea procedurii de atribuire cu respectarea dispozițiilor legale în materia achizițiilor publice”
În esență, clientului nostru i s-a reproșat că oferta a fost neconformă, nefiind respectate cerințele caietului de sarcini, aspect consemnat în Raportul procedurii, neregularitățile fiind sintetizate astfel:
a.Nu am prezentat 5 variante de meniuri, ci ne-am angajat să prezentăm în fiecare săptămână o propunere de meniu pentru săptămâna următoare,
b.Nu am prezentat certificatul pentru implementarea sistemului de management integrat HACCP.
A.Referitor la primul motiv de respingere
Consiliul ne-a dat dreptate reținând că nu vor fi acceptate apărările AC deoarece din formularea caietului de sarcini se prevede expres „Meniul va fi întocmit astfel încât, pe parcursul unei săptămâni să nu se furnizeze același tip de sandvici și același tip de fruct”
AC își ignoră propriile cerințe stabilite prin documentația de atribuire aferentă, interpretându-le într-un mod convenabil, opus sensului vizat.
În primul rând, vizăm Hotărârea pronunțată în cauza C-27/15 CJUE. Desigur, este de netăgăduit efetul obligatoriu al hotărârilor preliminare atât pentru instanța de trimitere, cât și pentru toate instanțele din statele membre semnatare ale convenției. În această afacere CJUE a statuat,
„Principiul egalității de tratament și obligația de transparență trebuie interpretate în sensul că se opun excluderii unui operator economic de la procedura de atribuire a unui contract de achiziții publice ca urmare a nerespectării, de către acesta, a unei obligații care nu rezultă în mod expres din documentele aferente acestei proceduri de către autoritățile sau de către instanțele administrative naționale, prezentate de documentele menționate. În aceste împrejurări, principiile egalității de tratament și al proporționalității trebuie interpretate în sensul că nu se opun faptului de a permite operatorului economic să își remedieze situația și să îndeplinească obligația într-un termen stabilit de autoritatea contractantă”.
Aceeași Hotărâre a CJUE (C-27/15) statuează și „39 (…) conform unei jurisprudențe constante a Curții, în temeiul art. 2 din Directiva 2004/18, unei autorități contractante îi revine sarcina de a respecta cu strictețe criteriile pe care ea însăși le-a stabilit (a se vedea în special Hotărârea din 10 oct. 2014, Manova, C – 336/12 și Hotărârea din 6 noiembrie 2014, Cartiera dell Adda, C-42/13), iar la pct. 42 din aceeași Hotărâre, autoritatea contractantă are obligația de a respecta cu strictețe criteriile pe care ea însăși le-a stabilit stabilindu-se că această considerație este cu atât mai importantă cu cât miza este excluderea din procedură”.
B.Referitor la al doilea motiv de respingere
În aceeași notă, Consiliul reține că AC își ignoră propriile cerințe stabilite în caietul de sarcini, respectiv modul de formulare al acestora. „Ofertantul trebuie să aibă implementate sistemul de management integrat SR EN ISO 9001, ISO14001 și HACCP”.
Astfel, se observă că AC a solicitat expres ca ofertanții să aibă implementate sistemele de management, dar nu a impus acestora, în mod fără echivoc, o modalitate de demonstrare a îndeplinirii acestor cerințe, practic lăsând la latitudinea ofertanților modul de interpretare privind îndeplinirea respectivelor cerințe.
Consiliul reține că precizările … SRL „Personalul implicat în pregătirea și livrarea pachetului alimentar este instruit și va respecta sistemele de management integrate ISO 9001, IS 14001, HACCP”, nu este de natură să contravină cerințelor anterior citate, din caietul de sarcini.
Relevantă este și Decizia CJUE C-131/16 Archus sp. Z o. o. și Gama Jacek Lipik vs. Polskie Gornictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. unde se statuează „Principiul egalității de tratament al operatorilor economici (…). În schimb, acest articol nu se opune ca autoritatea contractantă să îi solicite unui ofertant să clarifice o ofertă sau să îndrepte o eroare materială vădită pe care ar conține-o aceasta, cu condiția însă ca o asemenea solicitare să fie adresată oricărui ofertant care se află în această situație, ca toți ofertanții să fie tratați în mod egal și loial și ca această clarificare sau această îndreptare să nu poată fi asimilată depunerii unei noi oferte, aspect a cărui verificare este de competența instanței de trimitere”.
În fine, trimitem și la Decizia Civilă nr. 2164 din 24 mai 2012 a Curții de Apel București,
„Este adevărat că dispozițiile legale enunțate, ca și dispozițiile art. 35 din același act normativ, invocate de AC, fac vorbire despre un drept al AC de a solicita detalii, precizări sau confirmări, iar nu despre o obligație, dar acest drept trebuie exercitat cu bună credință și în considerarea tuturor dispozițiilor din materia achizițiilor publice, iar nu discreționat. (…) Așadar, interesul autorității contractante trebuie să fie acela ca la procedura de atribuire să participe cât mai mulți operatori economici, dintre ofertele căror să o aleagă pe aceea care răspunde cel mai bine necesităților sale, iar nu să înlăture ofertele depuse pe baza unor interpretări excesiv de formaliste a prevederilor documentației de atribuire sau a prevederilor aplicabile”.
♦
Ne propunem să vă ajutăm cu orice aspecte juridice relevante, incluzând pregătirea apărării și stabilirea unei strategii personalizate pentru a obține o soluție favorabilă în domeniul achizițiilor publice. Dacă sunteți în căutarea unui avocat specializat în formularea unor apărări privind procedura achizițiilor publice, contestare la CNSC, plângere la instanță, orice alte informații referitorare la specificul achizițiilor publice vă stăm la dispoziție: birou@avocatpascui.ro sau 0756.240.190.